Fick en fråga om jag inte kunde lyfta lite mer vad jag faktiskt gör när jag jobbar. Hur det kan se ut när jag ska göra ett samarbete, vad jag egentligen gör när jag sitter vid datorn och vad man tjänar pengar på. För mig har detta blivit en så självklar del av mitt liv då det är mitt arbete men jag förstår att det inte är lika självklart för alla. Det är som en helt egen värld och det minns jag att jag själv tyckte när jag började med detta.
Vad är det vi tjänar pengar på?
När man jobbar som ”influenser” så tjänar man pengar på lite olika vis. Mina inkomster kommer i första hand från samarbeten som jag gör ihop med företag. Sedan får jag även betalt för annonserna som ligger uppe på min blogg samt för annonslänkar.
Lite mer om samarbeten, annonslänkar, fakturering och hur allt går till:
Ett samarbete är när en influenser jobbar ihop med ett företag. Oftast så blir man kontaktat av en mediebyrå som har ett X antal kunder i form av olika företag. Denna mediebyrå fungerar som en mellanhand mellan mig och företaget. Ibland har man också direktkontakt med företaget men oftast inte. Man bestämmer hur många inlägg som ska göras, vad det ska kosta, ungefärligt innehåll samt vilken kanal publiceringarna önskas på. När man har gjort detta och allt är spikat så får man en brief där det står mer ingående information om vad som förväntas av en, vilka/vilken produkt eller tjänst som ska lyftas, när utkasten ska in samt vilka dagar som materialet ska publiceras. Briefen läser jag igenom, godkänner och sedan börjar jag skapa mitt material. Här är man kreativ, fotar, filmar och det är egentligen denna bit som jag älskar mest. Det är så roligt att få skapa och fota! Sedan redigeras innehållet, texter skrivs och utkast skickas in. När utkastet är inne så får företaget återkomma med eventuella ändringar som jag ordnar och sedan bollar man utkastet lite fram och tillbaka tills det känns 100% bra för alla parter. När det sedan är publicerat och klart så kan jag fakturera för jobbet jag har gjort. Vissa samarbeten är korta och snabba medan vissa är mer långvariga och sträcker sig över ett par månader eller i vissa fall över en ännu längre tid.
Vad fakturerar man för ett samarbete då? Det är väldigt olika! Jag kan tänka mig att dom allra största som vi har här i Sverige fakturerar flera hundra tusen för ett inlägg på instagram. Det är galna summor det handlar om när det kommer till reklam! Jag har fakturerat allt från 5000-100.000:- för samarbeten allt beroende på vad samarbetet innebär, hur många inlägg det gäller och under hur lång period samarbetet sträcker sig.
Jag har ju eget aktiebolag så jag fakturerar via Fortnox och har hjälp med allt det ekonomiska av min fantastiska redovisningskonsult. Det är hon som sköter om ekonomin så att den blir rätt. Varje månad så sitter jag och sorterar kvitton, bokför och fixar.. Och så skickar jag in allt till henne. Det tar tid att hålla på med alla papper och sådant men det är också väldigt roligt.
Och annonslänkar då.. Annonslänkar kan man använda via flera olika företag. Jag har tre stycken olika som jag jobbar rätt nära med. Annonslänkar är mer fria än samarbeten. När man gör en annonslänk så kan det exempelvis vara så att jag har köpt några plagg själv i butik men att dessa butiker finns inlagda för annonslänkar. Då tar jag länkarna direkt från hemsidan (ex. Gina Tricot) och så gör jag om dom till annonslänkar på en särskild hemsida. När det är klart så kan jag klistra in dom i ett blogginlägg/på instagram eller där jag önskar. Och så får man pengar per klick eller med en viss % för det som säljs via ens länkar. Detta fakturerar man också för per månad och det blir ju olika belopp från månad till månad beroende på hur mycket man har använt sig av att göra om länkar.
Det jag tycker tar mest tid är att skriva blogginlägg, redigera bilder, fixa med fakturor och kvitton och allt annat pappersarbete. Även mailkontakt och att pyssla med utkast fram och tillbaka tar tid. Många tror att man bara ”slänger ihop” ett blogginlägg men det är så mycket mer än så. Allt tar tid och man jobbar konstant samtidigt som man alltid är ledig då man är fri i att bestämma sina egna tider. Att kunna jobba där man vill och när man vill är också en enorm frihet som jag har uppskattat så enormt mycket nu när jag har så små barn.
Jag tycker att jobbet som influenser är så otroligt inspirerande och roligt. Det blir verkligen så att en person driver ett helt företag och man arbetar så extremt mycket med sig själv som varumärke och allt runt omkring. Man är sin egna säljare, sin egna marknadsavdelning, sin egna chef, jobbar med sin egna ekonomi… Det är kul! Och det är ett lyxjobb. Men det är också just ett JOBB. Det tar enormt mycket tid, kraft och energi. Det kan vara mycket press och det är ofta stressigt. Jag har ju jobbat mycket på andra ställen innan jag lyckades med mina sociala medier och stressnivån på det jag gör idag är så enorm just för att man aldrig kan koppla bort jobb helt. Jag älskar det jag gör idag och vill inte byta bort det mot något i världen här och nu. I framtiden så vill jag göra annat, har så mycket olika mål och drömmar! Men här och nu är jag så otroligt tacksam över att jag får göra det jag gör och älskar mest. <3
Kommentarer
Så intressant att läsa 🙂 Min dröm är själv att få jobba med sociala medier. Älskar att fota skriva blogg osv. Man märker tydligt i ditt inlägg att det är tidskrävande och är ett riktigt jobb. Bra kämpat! 🙂
Men vad roligt! Heja dig <3 jag tror på dig! Kör hårt på din dröm!! <3
Jätteintressant! Tack för det här inlägget och en sådan mysig blogg! Vilket jobb du lägger ner, eloge till dig!!
Men tack, vad snäll du är <3 kram! 🙂
åh vilket bra inlägg. Det här får mig genast till två följdfrågor. HUR hittar man samarbeten? Ibland kommer ju de till en men hur gör man när man letar upp de? Är det PR byråer du menar att du kontaktar eller är det tex en nätbutik som tex Ellos säger vi? För jag tänker, hur vet man att en pr byrå jobbar med influencers och köper inlägg? Tacksam för svar.
Sen tänker jag NÄR kan man ens fakturera såna summor som 5000kr? Vad skulle du säga att man måste jobba upp sig till för unika besökantal? Om man har 2000 unika besökare i veckan tex, då är det inte rimligt att ta 5000 kr kanske? Om man har 1000 unika i veckan? Om man har 4000 unika? När och var UNGEFÄR går gränsen till de större summorna. Du anar inte hur tacksam jag skulle vara om du kunde ge tips på ett superungefär bara. Jag vet att du inte kan ge exakta siffror.
Kram och tack för en bra blogg.
Tack 😀 jag har ju ”varit med” ett tag så mig kontaktar företagen och mediebyråerna själva oftast. Men klart man kan maila själv med samt anmäla sig till sidor som beatly och liknannde som hjälper till att dela ut samarbeten. Åh, det där kan jag tyvärr inte svara på utan det bästa är även där att du hör av dig till någon mediebyrå och kollar vad dom rekommenderar för priser osv. Jag är så dålig på det där och har haft samma prislista så länge nu… Kram kram <3 och tack fina du!