Gabriella Joss Gabriella Joss
Allmänt

Onsdag

Hej fina vänner <3

Hoppas allt är bra med er. Har verkligen ingenting kul att skriva känner jag. Känns som om vi har varit sjuka här hemma i typ tre månader trots att det bara är cirka en vecka typ?

Igår fick Jason plötsligt jätteont i örat och det gick liksom i ”attacker” och han skrek och grät och hade verkligen så fruktansvärt ont.. Tårarna bara sprutade. När vi märkte att inget funkade och att det liksom inte gick över så åkte vi till BVC för en akuttid och träffade läkare som kikade i örat och konstaterade att det var lite rött men att det inte var någon fara.. Men att vi skulle återkomma om det fortsatte smärta för honom. Och så hade han ont sådär till och från under dagen och kvällen… Så frustrerande för oss som föräldrar och så tufft och jobbigt för honom.. Han hade ingen feber när vi var hos BVC och därför tyckte läkaren där också att det var helt lugnt med värken i örat just för att han för övrigt var feberfri. På eftermiddagen fick han plötsligt mot 40 graders feber igen och vi åkte in till akuten där vi fick träffa en person som verkligen INTE bör jobba inom vården enligt mig iallafall. Hon typ tittade på oss och nästan skrattade och tyckte att vi var lite överdrivna som ens var där trots att han hade sådana där ”attacker” med smärta i örat (som lika gärna hade kunnat vara i huvudet men att han själv inte kan lokalisera smärtan) samt hög feber.. Han var också sååå slö och ville bara sova hela tiden, vi fick inte riktigt kontakt med honom som vi brukar och han var bara så otroligt trött och olik sig själv och då bör det tilläggas att han hade sovit typ hela dagen redan.. Klart att man blir orolig som förälder! Och klart att man som sjusköterska kan tycka vad man vill men man ska väl ändå vara proffsig och lugna dom som kommer in istället för att bara se ner på? Hon ställde typ frågor som ”men vadå ni har väl också haft feber, då blir man väl slö, ELLER!?” som om vi var helt korkade.. Och vi försökte förklara gång på gång att vi inte känner igen honom och att vi är oroliga mest på grund av dom där ”attackerna” av värk i örat eller huvudet men det skrattade hon typ åt och sa ”fast jag har sett många sjuka barn och han är ju sjuk men att han säkerligen inte är allvarligt sjuk för han ser ju inte allvarligt sjuk ut när jag tittar på honom såhär”. Då sa jag att det inte alltid syns på ett barn om dom är allvarligt sjuka heller och att lillasyster har allvarligt hjärtfel men SER UT som precis vem som helst.. Blev så less bara till slut… Då ringde hon efter barnläkare som vi fick prata med i telefon men dom tyckte inte heller att det verkade vara något särskilt och om vi ville kolla vidare på det så skulle vi behöva åka till ett annat ställe men Jason var helt förstörd så vi bestämde oss för att åka hem istället och avvakta för att åka in igen senare om smärtan i örat fortsatte vilket den inte gjorde som tur var!

Nej fy.. Vilken förälder har inte åkt in till akuten med sitt barn någon gång? Då önskar man ju bara ett vänligt bemötande för man är ju där av en anledning! Sen om man kanske överreagerar eller liknande är ju en annan sak men det är ju alltid bra att dubbelkolla och då hans feber har kommit och gått så mycket och han dessutom bara blivit sämre för varje sjukdag så ville vi såklart kolla upp det en extra gång! Och han var ju dessutom såååå trött och svår att få kontakt med. Man vill ju hellre extrakolla än att göra det när det är för sent?

Ja ja.. Man får skaka av sig. Hoppas att Jason får må bättre idag.. KRAM.

Min älskling!! Blev typ tv hela dagen lång igår. Han ville verkligen BARA se på film och sova. Orkade verkligen inget annat. Och så åt han lite korv med bröd (det var det enda han var sugen på så F fick åka och handla) och drack saft.

Han ska alltid krama om såhär när han är siuk och han ska sova. Och det är bara jag som gäller och han vill vara nära hela tiden. Så känner mig galet otillräcklig när Jolie vill detsamma hela tiden.

Kommentarer

  1. Nilla

    Hej ! Hittade precis din. blogg. Fantastiskt trevlig och vilken super-tjej / -mamma du verkar vara. Jag har full förståelse för din irritation över det dåliga bemötandet du fick av sjukvården eftersom du självklart var trött och orolig. Stackare! Hoppas hela familjen är frisk nu.

  2. Malin

    Våran dotter( 2,5 år) hade ramlat illa på förskolan och hade jätteont och var inte alls sig lik. 1177 tyckte att vi skulle åka in eftersom vi inte visste om hon hade slagit i huvudet eller inte. När vi kommer till akuten och berättar för ssk i luckan va d som hade hänt så säger hon bara ” ja, de låter väl barnen klättra omkring lite hur som helst”
    jag blev såå arg! Vilken kommentar!
    Det var en olyckshändelse. Tänkte i mitt stilla sinne att hon hade väl inga egna barn… Där står man och är orolig om barnet har hjärnskakning eller inte och så blir man helt förlöjligad. iallafall -efter några timmar fick vi till slut åka hem med diagnosen brutet nyckelben. Alla andra på akuten var jättegulliga trots att de hade så himla mycket att göra och det kom in ett traumalarm och vi fick vänta extra länge pga det. Bara den som tog emot oss med sin kommentar har stört mig sen dess.

  3. Al

    Jag förstår att du tycker att bemötandet från sjuksköterskan var fel, men det blir liksom ännu mer fel när du skriver på din offentliga blogg om ”din sida” av mötet med noll chans för henne att motivera sitt agerande. Jag är själv sjuksköterska och vet hur hela processen går till. Ni hade mest troligt blivit väntande i några timmar innan möte med läkaren om ni blivit kvar på akuten och nu fick ni ju ändå prata med en läkare som gav sitt uttalande om erat barn. Dessutom hade han ju blivit påtittad tidigare under dagen. Nu skickade sjuksköterska dessutom vidare er till primärvårdsjouren men ni valde då istället att åka hem istället för att få eventuell behandling. För mig blir det ett litet konstigt agerande när ni nu var på akuten för att få någon typ av vård? Ni har alltså först fått träffa en läkare under dagen som gett sitt utlåtande, sedan en sjuksköterska som har bedömt PLUS ännu en läkare, dessutom en hänvisning för att träffa en till läkare ( som ni inte gjorde). Jag förstår om du är av en annan åsikt, som du har svarat många andra kommentarer, men tycker ändå det hela blir konstigt både med att du skriver detta offentligt (där sjuksköterskan inte har någon chans till försvar) med endast din version samt att den vården som nu var så viktigt avböjde ni i slutändan.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Motivera sitt agerande i vad? Att vara otrevlig och behandla oss som om vi var korkade? Och hur vet du allt detta? Har jag skrivit det någonstans eller var du inne i rummet? Och vadå avböjde i slutändan? Förklara gärna närmre 🙂

      1. Helena

        Tror att det är det här citatet som du skrivit som Al menar…
        ”Då ringde hon efter barnläkare som vi fick prata med i telefon men dom tyckte inte heller att det verkade vara något särskilt och om vi ville kolla vidare på det så skulle vi behöva åka till ett annat ställe men Jason var helt förstörd så vi bestämde oss för att åka hem istället och avvakta för att åka in igen senare om smärtan i örat fortsatte vilket den inte gjorde som tur var!”

        Jag tolkade det oxå som att ni valde att åka hem ist för ytterligare ett utlåtande pga att Jason var helt förstörd…. Men kan ju ha missuppfattat det totalt.

      2. O

        I och med att du har en offentlig blogg där du skrivit ut detta får du ju räkna med att personer som jobbar på akuten i Umeå kanske läser din blogg och framförallt detta inlägg, och att det såklart uppstår en diskussion kring det hela.

        Tror att kommentaren ovan menar att ni trots en hänvisning till primärvårdsjouren valde att åka hem med er son – att ni avböjde besöket i slutändan.

        1. Gabriella Joss
          gabriellajoss

          Jaså, det ska jag räkna med? Är du en av dom som jobbar där och pratat om detta? Var du i samma rum när denna otroligt oproffsiga sköterska ”hjälpte” oss? 🙂

      3. Al

        Precis som Helena skriver är det den delen av texten jag syftade på. Så som det står i din egen text är det ju beskrivet hur ni åkte hem istället för att åka till primärvårdsjouren som ni blev hänvisade till (eller ”andra stället” som du kallar det).

        Jag förstår att försvar är det som ligger närmast till hand i dessa situationer, speciellt när du känner att du har blivit dåligt bemött, men vad blir bättre av att skriva det offentligt. Om du har någonting att klaga på, är det inte bättre att ta det med personen eller chefen till denne istället för att skriva det på internet, och bara uppmuntra medhållande kommentarer och gå i försvar när ditt inlägg ifrågasätts. Alla är människor, precis som att man inte skriver när man möter någon med dåligt bemötande i kassan på ica eller i trafiken påväg hem från jobbet.

        1. Gabriella Joss
          gabriellajoss

          Okej! Men har du möjlighet att ge mig kontaktuppgifter till chefen? Du som jobbar där? Vore så snällt!

          1. Al

            Det enda jag har sagt är att jag är sjuksköterska, men akuten på NUS är inte min arbetsplats (vet bara hur akutmottagningar fungerar). Tror inte det är så svårt att hitta kontaktuppgifterna, du verkar ju kunna det här med datorer i och med ditt yrke! Lycka till!

          2. Gabriella Joss
            gabriellajoss

            Men tack fina du för så dina ord! Förstår 🙂 <3 jag försöker skriv högt och lågt och blanda alla typer av inlägg, känslor och tankar. Delar med mig av allt som händer i mitt liv och vad jag är med om och ibland blir det positivt och ibland negativt. Och jag blir såklart glad när jag får pepp från läsare när jag blivit utsatt för något jobbigt. Det betyder mycket för mig. Men förstår dig<3 kram!

  4. Anonym

    Vi åkte också till akuten med vårt barn för ett tag sen då han helt plötsligt inte kunde äta o bara gallskrek när han försökte (både bröst o flaska) han ville verkligen äta o magen kurra men de gjorde så ont.
    De enda ja kunde misstänka var att de berodde på hans tänder börja titta fram men var ju inte säker.
    Hade jättefin kontakt med 1177 (som även ringde barnläkare o fråga lite) läkaren sa även att de kunde bero på att han hade ont i öronen och att vi kunde avvakta lite till innan det bör kollas upp.
    Efter 2 dygn o han inte fått i sig varken vatten eller mat så fick ja nog o ville veta vad som låg bakom detta och kanske kunna få nån hjälp så han åtminstone kanske få i sig vatten (det var ju väldigt varmt ute dessutom)
    Väl där blev vi dumförklarade o fick kommentaren : vad tror ni att vi ska kunna göra åt det?

    Ja har ju hela tiden hört att de är viktigt för små barn att få i sig vätska då de lätt torkar ut mem tydligen så var 2 dygn utan vätska o mat för en knapp 6 månaders bebis inget ”farligt”?!!
    Hoppas vi slipper åka dit mer eller på bra lång tid o inte få samma person då!
    Sån attityd accepterar inte jag , speciellt när de gäller oroliga föräldrar som bara vill sitt barn väl!

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Men alltså 🙁 SÅ SJUKT!!! Man får ju ont i magen av hur vissa beter sig.. 🙁 och hade man inte kommit in men något hade hänt så hade man ju fått höra något liknande fast typ ”men alltså ni måste ju komma in om ni märker att det är något som inte står rätt till”.. Herregud 🙁 hoppas allt är bra idag <3

  5. Nathalie

    Jobbar också inom vården och vet hur tufft det kan vara under perioder som speciellt sommaren med mindre personal än normalt pga semester och nedskärning men det finns ändå inget som ursäktar sjuksköterskans bemötande. Vi har vår profession och kunskap och att dumförklara patient/anhörig sådär, när man vet att en icke vårdutbildad inte har samma kunskap är inte okej. Oavsett hur stressad man är så har man ett ansvar att uppföra sig och bemöta de som söker vård med respekt och förståelse. En förälder känner sitt barn bäst och även om vi ibland snabbt kan utesluta vissa sjukdomar(ibland inte såklart) så har man fortfarande en orolig anhörig som behöver bekräftas och lugnas. En trygg och informerad förälder skapar ett tryggt barn, bara där kan man vinna mycket i att lugna ned ett barn för de känner när föräldrarna är oroliga. Och såklart man blir orolig som förälder, ens barn är ju ens allt. Jag hoppas ni slipper möta detta beteende igen för i min värld är det inte försvarbart oavsett hur jobbig ens arbetsdag varit.

    Hoppas Jason får krya på sig fort! Kram!

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Gud vad fint skrivet! Vilken otroligt varm och godhjärtad människa du är <3 och vad fint att du tar med det i ditt yrke! Du är en inspiration och helt fantastisk! KRAM <3

  6. Josefine

    Men fy vilken hemsk upplevelse! Som förälder är man ju sjävklart orolig men man ska inte bli hånad för att man tar med sitt barn till akuten! Vi har bara åkt in en gång med våra små än så länge ( 2 tjejer på 9 månader) och då var det ändå ”bara” rejäl förkylning men vi fick verkligen så bra hjälp och ett fantastiskt bemötande! Det är ju så viktigt när man arbetar med människor och framförallt barn och föräldrar! Hoppas att ni kan skaka av er denna upplevelse, kram och tack för en bra blogg 🙂💕

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Håller med dig helt!! <3 vi har också bara åkt in kanske totalt två-tre gånger sedan Jason föddes, stor kram till dig! 🙂 Tack för fina ord!!

  7. Malin

    Men varför åka till akuten med öroninflammation som en läkare redan kollat på och bedömt? Fattar att sjuksköterskan blev irriterad när människor som inte behöver akutsjukvård kommer till akuten.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Fast hans bedömning var baserad på att han inte hade feber just då sa han själv 🙂 det var därför han sa att det nog inte var någon fara. När han sedan får sådana brutala smärtor så blir man ju såklart rädd att det är något! Hellre kolla en extra gång!

  8. anonym N

    I mars i år åkte vi in till akuten då vår 3-åring mådde riktigt dåligt, feber, ej kontaktbar, stel osv. De försökte skicka hem oss med alvedon men vi stod på oss och det visade sig att han hade hjärnhinneinflammation… blev inlagda u över en vecka och visste knappt om han skulle överleva 🙁 man känner sitt barn bäst! Alltid bäst att kolla en gång för mkt!

  9. Helena

    Visst blir man orolig när ens barn är sjuka, och vill bemötas på ett bra sätt. Tror nog att alla inom vården försöker så gott de kan. Sedan vet vi så lite om vad sköterskan varit med om tidigare under dagen…

    Är säkert olika i vårt avlånga land, men där jag bor bör man (ska man) ringa 1177 för att få en bedömning samt ev få en tid till barnakuten/jourcentral el dyl. (Detta gäller givetvis bara om det inte är livshotande symtom). Har ofta använt mig av vårt landstings ”kryapp” för att få läkarrådgivning och ev få penicillin om det behövts. Känns bra att kunna möta läkaren via videosamtal hemma utan behöva dra iväg med ett sjukt barn.
    Hoppas Jason mår bättre!

  10. Marie

    Inte alls korrekt eller försvarbart beteende, men jag råkar veta vilket helvete akutpersonalen har på NUS. Speciellt nu under sommaren… Barn med feber och värk i örat som en annan läkare sett är rött är mest troligt öroninflammation vilket gör svinont men man gör inget åt det. Det går över. Spricker trumhinnan får man penicillin, annars gör man inget. Min dotter har haft det två gånger och jag en gång så vet hur hemskt det är både för barn och förälder. Skulle tro att det var därför sköterskan tyckte ni åkt in i onödan, sedan betedde hon sig illa vilket inte är ok någonstans, synd att ni råkat i kläm.

    Tyvärr så åker folk in till akuten för ”ingenting” och upptar viktig tid för verkligt akuta fall. Akuten är liksom till för trauman, riktigt allvarliga skador och sjukor. Givetvis är det svårt att veta när man ska dra en gräns när det gäller sina barn… så svårt och man vill ju åka en gång för mkt än en gång för lite givetvis. Det är därför 1177, primärvårdjouren i Umeå finns, för att kunna avlasta akuten med exempelvis fall som Jason. I de allra flesta fall kan man vänta till nästa dag och få en tid till sin hälsocentral,

    Vårdpersonalen jobbar under helt förkastliga former och vi kan inte begära bättre vård tyvärr då kostar det och då måste politikerna se till att pengar rullar in… och ingen svensk vill betala skatt. Svår ekvation att lösa med andra ord. Bra tillgänglig vård KOSTAR!

    Oj det blev onödigt långt detta. Hoppas Jason mår bättre och slipper få mer ont.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Han gjorde inget åt det för att han inte hade feber samtidigt och det var därför läkaren vi träffade först inte tyckte att det var någon fara 🙂 Tack snälla du, vi hoppas att han blir bättre snart <3 kram

      1. Sabina

        Precis som ovanstående! En läkare hade ju redan tittat på honom under dagen! Ni borde avvaktat och ringt vc dagen efter om han inte blev bättre! Alldeles för många som åker till akuten för skit saker, akuten är till för som det låter ”akuta” sjukdomar!

  11. Johanna

    Man ska självklart vara trevlig. Och anser man inte att personen söker för akut vård kan man trevligt hänvisa till en jour öppen vc. Själv tillhör jag nog den formen av förälder som ringer 1177 gärna en gång för mycket än för lite men anser sällan att jag behöver till akuten. (Så även min man som bad om ursäkt till 112 för att vi behövde en ambulans efter kontakt med 1177 🙈)Kanske för att jag själv jobbar inom vården och så även en stor del av min bekantskapskrets eller personliga erfarenheter. Så har bara åkt in efter kontakt med 1177 eller jourcentral/vårdcentral. Men de få gånger vi varit där har vi fått bra vård och bra bemötande och snabb vård. Medan många klagar att de fått tex vänta men de tänker jag beror på att man är där för fel saker. Om ssk ansåg ni var där för en inte akut sak kunde hon trevligt sagt det och hänvisat er ”rätt” 🙂 men man ska alltid vara trevlig och se människan.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Jamen visst 🙂 du har så rätt!! Tycker alltid att man kan vara trevlig och möta dom man träffar med respekt och omtanke 🙂 oavsett om man jobbar inom vården eller ej! Men extra viktigt när man faktiskt gör det och har valt att jobba med just människor, kram <3

  12. Sara

    Jag är sjuksköterska och jag har visserligen inte jobbat på någon akutmottagning men jag hade nog velat att en barnläkaren skulle titta på Jason i alla fall för att utesluta öroninflammation eller i värsta fall meningit (hjärnhinneinflammation). Tycker alltid man ska ta kraftig smärta och hög feber på allvar eftersom det ofta betyder infektion. Jag kan erkänna att jag nog inte alltid är på topp efter en lång och tuff dag, men skulle ALDRIG vara otrevlig eller dumförklara någon utan försöker alltid förklara för patient och anhöriga varför dom inte behöver vara oroliga eller varför vi tar ett visst beslut.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Tack snälla du för din fina förståelse <3 ja, det var därför vi åkte in.. För F tyckte att typ alla symptom stämde på det och vi ville bara utesluta det. Gud vilken fantastisk människa du verkar vara och så fint skrivet om hur du bemöter människor i ditt yrke. Du är helt fantastisk!! KRAM <3 <3

  13. Amanda

    Tråkigt när man åker in till akuten för att man är orolig över sitt barn och blir bemött på det där viset.. vissa människor ska helt enkelt inte jobba med andra människor..

    Det kan inte vara så att Jason fått ont i örat i samband med simningen? Har läst att om man har otur kan man få väldigt ont i öronen. Bara en gissning dock. Hoppas att han blir piggare snart igen. Kram på er <3

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Jamen visst är det så <3 Nej, tror inte det berodde på det då det borde ha kommit mer akut då enligt läkaren men man vet ju aldrig ;p kram <3

  14. Mia

    Förstår helt er oro och frustration, men tycker faktiskt inte att vårdpersonal förtjänar att klagas på allt för mycket, för de förhållandena som de tvingas jobba under på grund av underbemanning och högt tryck (särskilt nu under sommaren!) skulle nog göra vem som helst stressad-och då kanske lite mindre trevlig. Menar inte som någon kritik utan bara en påminnelse till alla.

    Hoppas det blir bättre med lillen snart, kram!

  15. Florina

    Blir så förbannad på vissa läkare som beter sig sådär! Vilka IDIOTER! Dem borde få sparken direkt! Fy skäms! Jag hade nog exploderat av ilska om någon läkare eller sjuksköterska hade sagt så om MITT barn! Usch blir så arg. Hoppas att allt är bra med Lillkillen nu, han är så underbar och fin! Kram på er alla❤️

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Det var en sjuksköterska som var äldre och ingen läkare! Man ja, håller med. Kram till dig och tack snälla fina du <3 <3

  16. Cass

    Gabriella ! Jag tycker du verkar vara genuint snäll o mån om dina barn , men SNÄLLA . Skriv inte att vissa inte borde arbeta inom sjukvården. Vi sjuksköterskor kämpar och arbetar nästan ihjäl oss för att vara alla patienter till lags. Så skyll på politikerna som ser till att det inte finns vårdplatser. Att en sjuksköterska ska behöva arbeta 17 timmar i sträck för att avbytaren är sjuk eller inte har tid att få lunch eller gå och kissa.
    Jag tror dom allra allra flesta gör det bästa dom kan !
    Hoppas din son mår bättre

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Fast den tanten var såååååå genomdålig och sa så otroligt otrevliga saker, skrattade oss rakt i ansiktet osv.Den energin hon la på det hade hon kunnat lägga på att vara trevlig istället. Att kräva medmänsklighet är inget konstigt när man söker vård för sitt barn tycker jag. Kram på dig <3

  17. Caroline

    Min son hade vart dålig i magen typ en vecka och sen fick han hög feber och bara sov så då blev vi oroliga och åkte till jourakuten och läkaren tyckte att det inte var nå fel på han och typ nästan blev sur när jag ifrågasatte det hon sa, blev så besviken och ledsen när man är orolig för sitt barn vill man ha ett bra bemötande.

  18. Maria

    De ska ju absolut inte vara otrevliga. Men…alldeles för många människor åker in akut med sina barn där de likaväl kan åka till en jour eller vänta och få en tid dagen efter eller samma dag. Feber och ont i örat är trist och inte skönt men det är ju inget akut 🙁
    Jag har åkt in akut med mitt barn och såg då flera barn före i kön som verkade må bra…det gör en annan frustrerad som verkligen åkt in för nått akut!

        1. Gabriella Joss
          gabriellajoss

          Hej Klara 🙂 sluta bomba mitt kommentarsfält med tusen olika kommentarer med samma IP från olika namn 🙂

  19. Shenne

    Hej,
    Jag känner samma som du åkte in med min dotter 40 graders feber slö inre lik sig alls kunde ej få kontakt med henne de skickade hem oss. Åkte i igen läkaren sa hon har lunginflammation.
    Läkaren tittade på mig o sa hur kan du som mamma inte ta ansvar o komma in tidigare med dottern? Jag blev rasande o bad henne titta i hennes journal innan du fortsätter.
    Hon andades knappast nu mår hon bra tack o lov men jag förstår dig helt o hållet. Antingen väntar man över 6 h eller så skickas du hem. O ingen bra bemötande tycker jag personligen.
    Ta hand om din pojke hoppas att han mår bättre snart

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Ja, det var det jag misstänkte med.. Antingen hjärnhinneinflammation eller lunginflammation! Klart man vill dubbelkolla så att man inte gör något ”fel” och sitter hemma medan barnen typ håller på att bli allt sämre!? Herregud 🙁 förstår dig!! Kram till dig fina <3 skönt att allt är bra nu!

  20. M

    Tråkigt att ni fick dåligt bemötande. Vill inte försvara sjuksköterskans beteende men gissar att det inte direkt har att göra med att hon tyckte ni var dumma som var oroliga. När man sitter i triagen på akuten så sitter man där i snitt 8 h på raken och säg man träffar en familj/5-10 min. Det blir många historier och möten och intryck på ett arbetspass. Ibland är det svårt att hålla humöret uppe även om man oftast gör sitt bästa och lyckas. Jag har själv jobbat på en stor barnakut i sthlm och även om man vill ge varje familj det bästa man kan så händer det när man inte tänker efter att man kan upplevas så där även om man inte vill. Och vad hon menar med att han inte såg sjuk ut är att vi inom vården är objektiva när vi kollar hur dåligt ett barn är. Jag är själv förälder och har mkt svårare att se på min dotter eftersom det är så personligt. Att det i samma fall inte skulle synas att Jolie är sjuk just nu är ju för att hon är ”frisk” just nu och inte påverkas av hjärtfelet. Man tar dock alltid med sjukdomshistoria vid bedömning av barnens tillstånd.
    Hur som helst är det tråkigt att ni råkade ut för det och jag hoppas innerligt att Jason blir frisk snart ❤ kram

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Förstår 🙂 men den energin hon la på att vara otrevlig hade hon kunnat lägga på att vara trevlig istället. För det var inte så att hon var likgiltig/trött utan bara SJUKT otrevlig och o-proffsig i det hon sa och gjorde 🙂 Kram <3

  21. Maria

    Vilken otrevlig läkare! Det är väl självklart att man vill det bästa för ens barn och det är just därför man uppsöker en doktor.
    Jag skulle tro att det är en öroninflammation vilket är mycket vanligt bland barn och som ofta går över på någon dag. Men jag skulle nog ringa 1177 eller kry angående den höga febern då de kan ge tips på smärtstillande och febernedsättande medicin till honom (eftersom vården inte verkade ta er på allvar).

    Hoppas att ni kryar på er

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Jamen visst! Tror också att det kanske kan vara öroninflammation.. Hade också det ofta som barn 🙂 <3 Kram och tack fina!

  22. Cissi

    Uschdå! Verkligen otrevligt bemötande..

    Jag har varit med om att man åker in till Vårdcentralen där dom konstaterar rött öra ”men ingen fara”. Några timmar senare sitter man på primären med spräckt trumhinna och var/blod som rann ur örat

    Det kan gå väldigt snabbt med öronen för barnen. Har hänt mig fler ggr att man varit på VC med otröstligt barn. Man får veta att det är aningens svällt/rodnad men att allt ser bra ut, och en par dagar senare sitter man på primären för att trumhinnan brustit. Då först får dom medicin, vilket ju är bra (att man inte ger i onödan) men man borde alltid ha rätt att bli uppkollad oavsett vad dom TROR. Just öronen kan behöva kollas fler ggr om barnet inte blir bättre eller märkbart sämre (hög feber/mer smärta).

    Krya på er! ❤

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Ja, precis!! Får fortsätta hålla koll och ska ringa BVC om det inte blir helt bra till morgon 🙂 <3 kram till dig fina och tack!

  23. Jennifer

    Tråkigt att ni inte fick ett bra bemötande. Men människor som jobbar inom vården är precis som vilka andra människor som helst. Kanske hade en dålig dag? Kanske helt sönderstressad av sitt jobb? Eller kanske hade helt fel jobb men inte lyckas byta just nu.

    Vi som jobbar inom sjukvården gör misstag, vi brister i vår kommunikationer och vi kan aldrig förutse hur en annan människa känner, reagerar eller tolkar vårt bemötande och den är en ständig stress, ett ständigt tassande på tå. Vi förväntas vara någon typ av övermänniska som vet exakt hur vi ska agera gentemot varje individ vi träffar och vi träffar mååååånga människor dagligen. Och folk har en tendens att alltid påpeka alla fel vi gör, istället för dom bra sakerna. Det är det som hörs och det skapar en misstro gentemot oss, som gör att människor är defensiva och dömer oss innan dom ens träffat oss. Det underlättar inte patientmötet.

    Jag jobbar på en akutmottagning (för vuxna visserligen). Har tidigare jobbat på em akutmottagning för barn och det är ännu svårare pga att föräldrar är enormt krävande, med all förståelse. Klart man är orolig och vill sitt bästa för sitt barn. Och ibland är vi sämst på att förmedla ett lugn även om vi tror att vi gör det. Dessutom går vi på knäna med bemanning varje dag. Vi är för få, vi har platsbrist och personalbrist. Det är en ångest att komma till jobbet och veta att man inte kan göra sitt jobb bra, för att det inte ens är möjligt. Att själv vara sjuk och ha en dålig dag finns inte på kartan.

    80 % av alla som befinner sig på akuten behöver inte vara där. Det gör oss irriterade ibland. Det ska inte gå ut över patienterna, men när vi är stressade och känner att vi inte kan göra vårt jobb så är det frustrerande när patient efter patient dyker upp som skulle kunna söka vård någon annanstans eller vänta hemma. Det är säker svårt att förstå att vår empati tar slut, men det gör den.

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Jag håller inte med dig men alla har ju rätt till sin åsikt 🙂 enligt mig så ska man vara trevlig och medmänsklig, få människor att känna sig bekväma och sedda om man ska jobba inom vården! Förstår att man kanske har en jobbig dag men hon var inte bara trött och likgiltig utan verkligen OTREVLIG. Så den energin hon la på det hade hon kunnat lägga på att vara lugn och trevlig istället. Det krävs inte mycket av en människa att vara trevlig! Kram på dig!

  24. Evelina

    Ja vad säger man.. jag jobbar själv på sjukhus som undersköterska så jag kan och ser en del. Har också två (snart tre) barn. Så jag kanske inte åker in för ”minsta lilla” (ja det finns dem som gör det) för att man är rädd och inte vet vad symtomen beror på – vilket är helt logiskt att man som förälder gör♥️. Jag (och min man) brukar ha lite is i magen.. meeeen en gång När jag kom in på akuten med min son som då var ca 10 månader, hängandes på armen med 41 graders feber och sköterskan skrattar och säger ”Ja du… Grattis till mammalivet, man kan inte bara åka till akuten för att man får en magkänsla, i så fall får du ett jobbigt liv” …………alltså va?! När vi senare under dagen dessutom blev inlagd (vilket jag TVINGADE dem till) och att man senare konstaterade influensa – inlagd 7 dagar med sond i näsan. Ville jag gå ned och ge den där sjuksköterskan en jäkla omgång – vad var det jag sa – man ska ALLTID lyssna på sin magkänsla! Mammas mage är den bästa magen 🙊😍👌

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Men alltså va!? SÅ SJUKT!!! 🙁 Man blir så jävla ledsen av sådant bemötande.. Och ja, oftast så har man ju RÄTT som förälder! Och det ÄR viktigt att lita på sin magkänsla och iallafall dubbelkolla! Hellre det än att barnet typ är halvdött när man väl kommer in tycker jag! Kram till dig och du har så rätt <3<3

  25. Fredrika

    Kan bli så trött på vissa människors inställning i vården!! Vi var inne med våran 3 åriga dotter på jouren för jag var orolig att hon hade fått halsfluss. Hon hade haft hög återkommande feber inom loppet av 6 veckor och inga andra förkylnings symptom och den gick inte ner.
    Hon sköterskan vi träffade pratade till oss som att vi var småglin och inte begrep något och sa att det bara var ett virus. Men hon tittade bara i halsen på henne och sa att man brukar ha vit beläggning i halsen om det är halsfluss. Vår dotter hade inte något vitt i halsen.
    (Jag trodde fortfarande det var något värre)

    Vi åkte hem och det blev 5 dagar med hög feber. Jag ringde vår Vårdcentral och den läkaren sa med en gång när han såg henne. Hon har mest troligt halsfluss. Han tog ett HALSPROV! Vilket man måste göra för att det är inte alls alltid vit beläggning i halsen vid halsfluss🙌🏽 Så evigt tacksam för denna läkaren som kunde något om man jämför med den andra dåren. Vi fick penicillin och våran dotter blev av med febern och sitt halsont 1,5 dag senare🙌🏽

    Det jag vill komma till är att NI FÖRÄLDRAR VET BÄST!❤️ Jag förstår inte människor som inte bara kan lyssna och lugna en förälder!

    Tycker synd om er när jag läste om detta bemötande ni fick!❤️

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Men gud 🙁 Förstår din tacksamhet! Det är ju så det ska gå till oavsett vem man kommer till men tyvärr är det inte så 🙁 Du har så rätt i det!! <3 <3 kram till dig finis och tack snälla för omtanken 🙂

  26. Danni

    Fy! Känner med er!
    Vi va inne med stora… han hade haft HÖG 40-41’ feber i 5 dygn och va helt apatisk och varken drack, åt lr kissa… 12h satt vi på barnakuten innan en sköterska kom och titta på honom… hon tog tempen o gav honom alvedon (precis som vi hade gjort) sen skicka hon hem oss och hänvisa till VC… och dum förklara oss utav bara helvete….
    dagen i lyckades vi få tid på VC… scharlakansfeber, dubbelsidig öroninflammation, början på lunginflammation TRE! Omgångar/kurer med antibiotika och 2 med penicillin innan det va över! Vi vabbade 2månader!

    Och en liten nyfödd kom under tiden så då satt jag ensam med en liten nyfödd och en sjuk storebror 🤦🏻‍♀️

    En del sköterskor och barnläkare är bra dumma!

    Stor kram till er! Och Jason får krya på sig ❤️

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Men guuuuuuud 🙁 gör ont i mig att läsa.. Ja, det är ju så!! SÅ tråkigt men tyvärr också så sant 🙁 stor kram tillbaka och tack snälla <3

  27. Linnea

    Ja visst är det sjukt hur vissa kan få jobba inom vården när dom har noll känsla för bemötande. Vet precis vad du menar, stött på flera stycken, men värst är ju när det handlar om ens barn.

    Och det med att känna sig otillräcklig, det lär nog vara en joav dom jobbigaste känslorna! När minsta va bebis så ville båda ha mig närhet på kvällar och nätter, oj så tufft det va när man ibland fick låta ett barn skrika sig hes. Man går verkligen sönder inuti. Men man kan bara göra sitt bästa!
    Kram

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Jamen visst 🙁 <3 du har så rätt i det. TACK för peppen!! Man kan ju inte göra mer än sitt bästa, kram!

  28. Sofie

    Har blivit otrevligt bemött på akuten flera gånger tyvärr. Känns som att man inte ska oka dit om inte barnet är dödssjuk om man ska gå på deras krav…

  29. Maisa

    Alltså jag BEUNDRAR dig hur du kan hålla dig lugn trots olika, konstiga människor ni stöter på. Hade garanterat börjat bråka med läkaren där och läxat upp honom fyfan! Hade sagt att om du nu jobbar som läkare fattar du väl att man inte bara kan SE på ett barn om han/hon är frisk. Min dotter hade inte bajsat på flera dagar när hon var liten och hon gallskrek, svettades och grät och försökte bajsa så vi åkte till akuten till slut där dom fick ge henne någon form av mikrolax så att allt kom ut, stackarn somnade både i bilen och hemma sen 🙁 som tur var pushade min mamma som var med oss på, först ville dom inte göra någonting, fattar inte att läkarna inte tycker synd om barnen. Hoppas Jason mår så mycket bättre idag :)<3 kram

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Haha, det var en sjuksköterska och vi började ju argumentera lite men märkte rätt snabbt att hon bara högg emot och liksom ”gick in för bråk” direkt.. 🙁 så kändes onödigt att fortsätta när hon var så säker på sin sak.. Ja, det är ju så galet att man ska behöva ”kämpa” för att ens barn ska få hjälp. KRAM och tack fina du <3

  30. Caroline

    Men stackars liten 🙁 Kan inte vara lätt att vara liten och inte kunna förklara vad som är fel, samt som förälder måste det vara jättefrustrerande! Och måste säga, vilka idioter ni mötte på akuten, fy fan! Stor kram till er och era fina barn! ❤️

  31. Annika

    Fy så tråkigt bemötande ni fick, förstår verkligen känslan i det för jag o sambon blev snarlikt bemötta på akuten en gång när vi åkte in med vår 1 åring. Hon hade haft hög feber i över 1 vecka som kom o gick, vi anade öroninflammation men fick höra på akuten att vi bara skulle åka hem o låta henne vila, o vi fick kommentarer som: ” men har ni testat o ge alvedon?” Asså wtf, klart vi hade testat o ge alvedon men febern kom ju lix tillbaka gång på gång vilket tyder på ngn infektion….men nä sjuksköterskan ville inte ens titta i örat på henne fast jag bad henne. Jag var dock envis så vi fick en tid på jourläkarmott samma kväll, en läkare tittade på vår dotter o konstaterade öroninflammation, precis som jag anade! Nä fy för dessa nedlåtande o nästan hånfulla bemötanden från viss vårdpersonal, man blir både arg o ledsen. Tyckte ni gjorde rätt som åkte in till akuten när ni var oroliga. Tack för en supermysig blogg o hoppas Jason kryar på sig nu ☀️ Kram!

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Men gud så tråkigt att läsa 🙁 Visst är det sjukt!? Varför ska man behöva kämpa och böna och be för att dom ska TITTA!? Man vill ju bara försäkra sig om att det inte är allvarligt så att man kan åka hem sen och vila..Är ju inte direkt så att man vill vara där direkt och åker dit för att det är kul? Det minsta man kan visa är lite medmänsklighet och förståelse tycker jag. Iallafall om man jobbar med människor. Hoppas allt är bra med er ettåring nu! <3 Kram till dig och tack snälla du!! <3 🙂

  32. Emma

    Jaq vet hur det kan vara med vården, jag går efter min magkänsla numera å skiter i vad dem har att säga.
    Jag själv har en flicka som haft öroninflammation flera gånger men blir ofta hemskickad till en början sen slutar det med medicinering.

    När min flicka bröt armen som jag var säker på att hon gjort å tryckte fram så röntgade dem, sa att det var lugnt till mig sen 3 v senare så ringer dem upp å säger att dem missat brottet och att vi bör ta det lugnt för dem har missat att höra av sig ?!

    När min systerdotter på 1år inte kunde stå eller gå på benet/ inte ens stödja på det så vägrade dem röntga henne å sa att men gud hon har inte brutit nå ben för då skulle hon ha haft ondare. Dem var STENSÄKRA Å KUNDE VERKLIGEN SITT JOBB. (läkarens ord) Denna tjej är då ingen skrikbebis utan hon håller minen in i det sista men man som nära ser hur ont hon har. Hon bet liksom ihop så mycket att hon va helt tårögd och röd i ansiktet. Men grät inte rakt ut. Vilket berättades till läkaren.
    Hon vart hemskickad för att avvakta i 5!!!!! timmar och när vi kommer tillbaka så är jag så arg så jag får dem till att röntga varpå man ser att hon har en fraktur i benet som tom börjat glipa upp. Som jag förstår att det händer bara inte på barn för dem har så mjukt skelett.
    Och ja detta är anmält!

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      ALLTSÅ SÅ SJUKT 🙁 Kan inte ens förstå att det jag läser har hänt på riktigt 🙁 <3 ja, SÅ bra att det är anmält.. Och ja, så jäkla sjukt att man ska behöva kämpa så mycket för att ens barn ska få vård och ändå kan det bli så fel 🙁 <3

  33. Carola

    Åh blir så less när man hör att man kan bli behandlad så i vården.. hade det varit allvarligt och ni hade avvaktat med att åka in så hade ni fått skit för det istället .. såna människor vill bara trycka på fel hela tiden.. ni är starka och absolut inte larviga.. jag hade också åkt in ❤️ Stå på er ni är fantastiska föräldrar 🥰

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      EXAKT SÅ! Man söker ju för att man faktiskt är orolig av en anledning och vill dubbelkolla att allt är okej 🙂 <3 så att man inte ska komma dit med ett halvdött barn sen i panik istället. Kram och tack för fina ord! <3

  34. Lh

    Jag kan förstå att ni blev oroliga för att han hade ont i örat, men läs följande insändare som publicerades förra veckan :
    https://www.vk.se/2019-06-23/ordet-fritt-orkar-inte-mer-pa-akuten
    https://www.vk.se/2019-06-28/ordet-fritt-botten-pa-akuten-ar-nadd

    Akutmottagningen är i kris och givetvis hjälper det inte då patienter söker sig till ”fel” ställe. Vi har en kanonbra primärvårdsjour på Ålidhem hc som är till för plötsliga saker men som inte behöver akutvård. De har öppet till kl 00.

    Många söker tyvärr akuten av fel orsak och det hjälper inte deras kritiska situation.
    https://www.1177.se/Vasterbotten/hitta-vard/kontaktkort/Primarvardsjouren-Umea/

    Jag var själv på akuten förra veckan i jobbsyfte och mötte flera oerhört stressade uppvarvad personal. Hade det varit på något annat ställe än just akuten hade jag kanske reagerat men nu bet jag ihop och tänkte på hur deras arbetssituation ser ut.

    https://mama.nu/barn-baby/barnlakaren-cecilia-chrapkowska-innan-du-aker-till-barnakuten-tank-pa-det-har/

    1. Gabriella Joss
      gabriellajoss

      Åh förstår 🙂 <3 tycker ändå att man kan vara medmänsklig och trevlig. Hur less man än är så kan man lägga energin på att vara trevlig när man arbetar med människor och inte tvärtom.

  35. Linda

    Förstår att man blir orolig när det gäller ens barn. Man vill hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite. Men åkte ni på akuten på en gång? Trodde man var tvungen att åka på primärvårdsjouren först?

  36. Jessica

    Vad ledsen jag blir när jag läser om bemötandet. Ett vänligt bemötande är inte så ansträngande även om man tycker de verkar överdrivet så känner föräldrar barnen bäst och känner när de inte är okej. Hoppas Jason får må bättre nu! Tycker ni gjorde helt rätt som åkte in. Kramar till er

×

Om Gabriella Possler

Hej på dig och vad kul att du har hittat till min blogg! Jag är 25 år, lycklig i livet och mamma till två underbara barn. Bor i mitt drömhus som byggdes 2017/2018, jobbar som mäklarkordinator och driver en av Sveriges största bloggar. Hoppas att du ska tycka att det är kul att hänga med i både med och motgång, ta del av min träning, goda recept, livet med barn och att bolla allt samtidigt som mamma och egen företagare. Kram!


SAMARBETSFÖRFRÅGNINGAR
gabriellajoss@hotmail.com


INSTAGRAM:
@gabriellajpossler


Policies
Cookie- och integritetspolicy


BANNERANNONSERING
Kontakta Stylewish